perjantai 22. elokuuta 2014

Hyvät, pahat hiilarit

Tässä painon sahaillessa ylös alas, olen miettynyt kaikenlaista. Kuten hiilihydraatteja. Nutraillessa ne jäivät yleensä alle 100 gramman vuorokaudessa, ja osanutrauksella vielä hieman alemmas, 80-90 grammaan. (Yllättävän hiilaripitoisia nuo VLCD-tuotteet, mutta ketoosiin pääsy ei välttämättä edellytä hiilihydraattien vetämistä ihan minimiin mikäli kalorimäärä on todella alhainen. Tai näin olen antanut itseni ymmärtää asiasta lueskellessani. Pahoittelut ettei ole antaa lähdettä tähän, Wikipediassa jotain perustietoa ketoosi-tilasta.)

Nyt kokonaan normaaliruoalla ollessa hiilihydraattien vuorokausisaanti näyttää kovin helposti pomppaavan yli sadan gramman, ja olen ajatellut sen olevan yksi mahdollinen tekijä painon laskun hidastumisessa. Koen kuitenkin vaikeaksi enää vähentää hiilareita entisestään, olen nyt jo vähentänyt kaikkia hiilihydraattipitoisia tuotteita ruokavaliostani niin, että niiden määrän täytyy olla huomattavasti pienempi siihen nähden, mitä olen aikaisemmin syönyt (herkkuja mättäessä ei ole huvittanut laskea, joten faktaa ei ole tarjota). 

Pyrin syömään päivän toisen aterian kokonaan ilman perinteisiä pasta/riisi/perunalisukkeita, ja kun niitä syön, otan hyvin maltillisen määrän (tyyliin 1 dl riisiä, 2 dl tummaa pastaa tai yksi pieni peruna). Olen vähentänyt leivän syönnin minimiin, syön yleensä yhden palan ruisleipää päivässä. Vaaleaa leipää olen syönyt tällä viikolla kerran. Leivän korvaajana olen syönyt välipalaksi/iltapalaksi/aamupalaksi esim. turkkilaista jogurttia (sitä light versiota), kananmunaa, pähkinöitä/ manteleita tai ateriankorvauspatukan.

Hedelmien syöntiäkin hiukan rajoitan, mutta kyllä sinne partaäijäjugun sekaan tykkään heittää muutaman viinirypäleen, mikä taitaa olla oikein ultimate-synti hiilarinvälttelijöille. Pahat, pahat viinirypäleet ovat niin täynnä hedelmäsokeria. Toinen nou nou -listalle kuuluva lienee banaani, mitä sitäkin saatan joskus syödä.

Tämän enempää en oikeastaan ole valmis tässä vaiheessa karsimaan, koska tämä on se tyyli jota pystyn ylläpitämään jatkossakin. Sitä paitsi haluan käydä hölkkäämässä, enkä usko että se olisi yhtä helppoa minimihiilareilla. Olisi vaan niin helppoa syödä vähäkalorisesti mutta hiilihydraattipitoisesti, tämä ravintoarvojen tuijottelu ja proteiinien lisääminen käy välillä ihan työstä. Vaan eipä kai laihdutuksen aina niin helppoa tarvitse ollakaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti